april 15, 2019 joyinmind No comments exist

10 tips voor wanneer de dingen niet gaan, zoals je zou willen dat ze gaan!

Iedereen kent het wel! Het gaat even niet zoals je zou willen dat het gaat. Het is niet leuk en je baalt flink. Soms is de situatie zoals ie is en kunnen we er helaas niets aan veranderen. We kunnen wel onze gedachten veranderen. We zetten onze negatieve gedachten (bah!, ik heb nergens zin in, mijn leven gaat niet zoals ik zou willen etc.) om naar positieve gedachten. En nee, dit is helaas niet zo makkelijk als ik het nu zeg. Maar je kunt achteraf wel zeggen, dat je het hebt geprobeerd! 

In mijn vorige blog nam ik je mee voor ”een kijkje in mijn leven’‘. Soms heb je het gewoon even nodig om te balen, te huilen of iets anders. Als ik mijn negatieve gedachten om kan zetten in positieve gedachten vind ik dit echt heerlijk! Dan kan ik wel degelijk zeggen: “Yes, i did it!” Ook al lig ik dan vaak op de bank of in bed, mijn gedachten zijn positiever. En één ding is zeker, hoe positiever je gedachten zijn, hoe gelukkiger je bent. 

Die gedachten veranderen helaas niet met één druk op de knop. Hieronder geef ik je 10 tips die mij helpen om mijn gedachten positiever te krijgen. En de ene keer werkt nummer 4 hartstikke goed, maar het kan goed zijn dat de volgende keer nummer 4 totaal niet bij me werkt. Het ligt aan de situatie en hoe je je voelt, dus probeer er gewoon een paar uit! 

1. Een baalmomentje mag, maar stel een tijd in

Je mag echt wel even balen over hoe het gaat. Het is ook niet altijd even gemakkelijk. Wanneer je even wilt balen is dit prima, maar beperk wel de tijd dat je gaat balen. Wanneer je baalt, irriteert, boos bent etc. kun je hierin blijven hangen omdat je je laat meeslepen in je emoties. Zet daarom de timer op 15 minuten en spreek met je zelf af dat het daarna ook klaar is, je herpakt je daarna weer! Dus zet die timer en huil, scheld, schreeuw of iets anders waar jij je goed bij voelt. 

2. Ben lief voor jezelf

De situatie is rot en misschien had je er iets aan kunnen veranderen. Maar geef jezelf niet nog meer de schuld. Het is zo gegaan en je kunt er niets meer aan veranderen. Volgende keer doe je het waarschijnlijk anders en je hebt ervan geleerd. Spreek jezelf even wat lieve woorden toe. 

3. Benoem drie goede dingen

Deze situatie is misschien even niet gegaan zoals je zou willen dat het ging, maar er zijn vast andere momenten geweest die wel goed gingen. Benoem drie dingen die wel goed gingen vandaag. Kom je niet aan drie goede dingen? Eén ding benoemen is ook al hartstikke goed. 

4. Ga even naar buiten

Deze tip is wel weerbestendig, maar ik heb hier baat bij! Als het regent ga ik natuurlijk niet naar buiten, maar alle andere weersomstandigheden zijn hier geschikt voor. Lekker even de buitenlucht in, het zonnetje in je gezicht, de wind is voelbaar, je hoort de vogeltjes fluiten. Mm, hier kan ik echt van genieten! Neem dit allemaal in je op en ga een stuk wandelen. Ik weet zeker dat je na deze wandeling zegt: ”Had ik dit maar eerder gedaan!” 

5. Verwen jezelf even

Dit is een andere dan ben lief voor jezelf. Met lief voor jezelf gaat het om woorden. Deze tip gaat meer over iets doen voor jezelf. Wanneer ik even baal en echt zo’n bleh-gevoel heb, pak ik wel eens een stukje chocolade. Alleen één tip, doe dit niet te vaak (haha). Je snapt natuurlijk wel waarom. Er zijn nog genoeg andere dingen die je kunt doen, zoals een voetenbadje, een glaasje wijn of een aflevering van een serie die je nog wilde zien. 

6. Vraag om hulp

Deze tip vind ik zelf een erg fijne! Ik vroeg eerst nooit om hulp en hield mijn problemen voor mezelf. Maar sinds ik om hulp vraag of gewoon over mijn baalmomentje klets, kan ik echt veel sneller uit die negatieve gedachten komen. Soms maak ik mij ergens ontzettend druk om en dan leg ik mijn probleem voor aan een vriendin en zegt zij bijvoorbeeld: ”Maar dat is toch kei goed!” En dan denk ik bij mezelf, zo had ik er nog niet over nagedacht. Soms kom ik niet tot dit inzicht, maar is het gewoon heerlijk om even te kletsen. Het lucht letterlijk op! 

7. Gebruik ontspanningstechnieken

Niet iedereen is hier kapot van, maar dit hoeft ook niet. Maar bij iedere vorm van stress maakt je lichaam cortisol aan. En als je hier niet vanaf komt, kan dit heel vervelend aanvoelen. Maar jij kunt met ontspanningstechnieken hier wél invloed op uitoefenen. Bij ontspanningstechnieken kun je aan van alles denken: van yoga, meditatie, ademhalingsoefeningen tot luisteren naar je favoriete muziek. Door zo’n persoonlijke ontspanningstechniek wordt de aanmaak van het stresshormoon cortisol verlaagt. 

8. Plan een activiteit

Plan iets leuks om te doen, misschien wat al lange tijd op je wensenlijstje staat. Het kan ook gewoon iets simpels zijn, zoals naar de ijssalon. En als je gaat, vergeet dan niet te genieten! 

9. Laat een droom uitkomen

Dromen zijn er niet voor niets. Misschien is het nu dan een goed moment om er eentje uit te laten komen. Ik weet zeker dat je na deze uitgekomen droom denkt: ”Huh, had ik een baalmoment?”

10. Blijf goed voor jezelf zorgen

Deze klinkt misschien cliché, maar het gebeurt te vaak dat we overgaan op slechte voeding en drankjes tijdens zo’n baalmoment. Tijdens zo’n baalmomentje denken we niet meer echt aan goed eten en goed drinken. We zijn vooral bezig met de stress op dat moment en het uit de stress komen. Ook ik vergeet dan weleens om gezond te eten. Blijf dus vooral gezond eten en drinken, want dit zorgt voor de vitaminen die je nodig hebt. En ook dit werkt tegen het stomme stresshormoon cortisol. 

Conclusie: heb geduld en zet door

Je hebt nu 10 tips van mij gekregen, die ook ik regelmatig toe pas wanneer ik last heb van wanneer de dingen niet gaan, zoals ik zou willen dat ze gaan. Het is echt geen gemakkelijke opgave en mij lukt het ook nog niet altijd! Zo wilde ik gisteren na een lange dag gaan slapen, maar ik zat nog met veel dingen in mijn hoofd. Ik zette de meditatie-app aan en begon aan een sessie van 7 minuten. Ik werd rustiger, maar toen de sessie van de meditatie voorbij was begonnen de dingen in mijn hoofd weer overuren te draaien. Doordat ik doorzette en het nogmaals probeerde, lukte het mij om in slaap te vallen. 

Mocht je nog persoonlijke tips van mij willen of heb je een vraag? Stel ze dan gerust aan mij. Ik help je graag verder!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *